standplaatsen

Bestellen

Voor uw bestelling:
bel 06 53 92 63 21
of mail info@vishandelpieterwoltjer.nl

Hoe gezond is vis?

Vis staat bekend als gezond. Dat heeft vooral te maken met de visvetzuren die erin zitten. Visvetzuren behoren tot de n-3 langeketenvetzuren eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). Deze vetzuren hebben een gunstige invloed op hart- en bloedvaten. De Gezondheidsraad adviseert volwassenen daarom per dag 0,45 gram (450 mg) langeketenvetzuren uit vis. Deze aanbeveling kan worden gehaald door per week twee porties vis te eten, waarvan ten minste één keer vette vis. Eén portie komt overeen met 100 tot 150 gram vis.

Meer dan twee porties per week vis eten levert niet of nauwelijks extra effect op. Mensen die een verhoogd risico lopen op hart- en vaatziekten of eerder een hartinfarct of beroerte hebben doorgemaakt, kunnen wel baat hebben bij meer vis. Omdat vooral vette vis schadelijke stoffen kan bevatten, is het wel verstandig daarbij te variëren.

 

Wondermiddel?
De langeketenvetzuren DHA en EPA werken gunstig op het hartritme. Daardoor verkleinen ze de kans op een plotselinge hartstilstand. Viseters hebben bovendien ruim veertig procent minder kans op een herseninfarct.

Aan visvetzuren worden nog veel meer positieve effecten toegeschreven. Zo zouden ze de kans op dementie, depressie en diabetes verminderen, en gedragsstoornissen (zoals ADHD) verminderen. Van al deze effecten geldt dat meer onderzoek nodig is. Ook is niet helemaal zeker of het alleen de visvetzuren zijn die voor deze positieve effecten zorgen.

Vette vis
Vette vis, zoals haring, makreel, sardines en zalm, bevat relatief hoge gehaltes EPA en DHA. Daarom is van vette vis minder nodig om de aanbeveling te halen dan van magere vis, zoals kabeljauw of koolvis. Vissticks, een lekkerbekje, kibbeling of gefrituurde inktvis zijn vooral vet door de manier waarop ze zijn bereid. Ze bevatten maar weinig EPA en DHA.

Gerookte paling, gerookte zalm en gestoomde makreel zijn vette vissen, maar bevatten in verhouding meer verzadigd vet en ook veel zout. Daarom is verse vis een betere keuze.

Liever vis dan visoliecapsules
Er zijn sterke aanwijzingen dat het gezondheidseffect van vis toe te schrijven is aan de vetzuren. Maar misschien zijn er meer stoffen in vis die voor het gunstige effect zorgen. Vis eten is daarom beter dan visoliecapsules slikken. Voor mensen die geen vis willen of kunnen eten, zijn producten die zijn verrijkt met visolie of supplementen met visolie een alternatief.

Verder is het belangrijk hygiënisch om te gaan met vis en te variëren met de vis die u eet. Zie hiervoor: ‘Wat zijn risico’s bij vis?’

Bron: Voedingscentrum

 

 
  • An Image Slideshow
  • An Image Slideshow
  • An Image Slideshow
  • An Image Slideshow