standplaatsen

Bestellen

Voor uw bestelling:
bel 06 53 92 63 21
of mail info@vishandelpieterwoltjer.nl

Visweetjes
Hoe gezond is vis?

Vis staat bekend als gezond. Dat heeft vooral te maken met de visvetzuren die erin zitten. Visvetzuren behoren tot de n-3 langeketenvetzuren eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). Deze vetzuren hebben een gunstige invloed op hart- en bloedvaten. De Gezondheidsraad adviseert volwassenen daarom per dag 0,45 gram (450 mg) langeketenvetzuren uit vis. Deze aanbeveling kan worden gehaald door per week twee porties vis te eten, waarvan ten minste één keer vette vis. Eén portie komt overeen met 100 tot 150 gram vis.

Meer dan twee porties per week vis eten levert niet of nauwelijks extra effect op. Mensen die een verhoogd risico lopen op hart- en vaatziekten of eerder een hartinfarct of beroerte hebben doorgemaakt, kunnen wel baat hebben bij meer vis. Omdat vooral vette vis schadelijke stoffen kan bevatten, is het wel verstandig daarbij te variëren.

Lees meer...
 
Visolie 'smeert' de gewrichten

De omega-3 vetzuren (vooral EPA en DHA) in visolie, helpen gewrichtsklachten te verminderen. Visolie werkt zowel pijnstillend als ontstekingsremmend en vermindert bovendien gewrichtszwellingen en ochtendstijfheid. Bij reumatoïde artritis (RA) worden deze positieve effecten erkend door reumatologen, maar waarschijnlijk helpt het ook bij andere vormen van reuma en bij atrose. Vooral vette vis bevat veel omega-3. Soorten die zijn goedgekeurd door de VISwijzer zijn onder andere ansjovis, forel, haring, makreel en zalm. Belangrijk om te weten: verzadigd vet doet de positieve effecten van visolie deels teniet, dus zorg dat u daarvan zo min mogelijk binnenkrijgt.

Bron: Libelle

 


  • An Image Slideshow
  • An Image Slideshow
  • An Image Slideshow
  • An Image Slideshow